Slapeloosheid

Lichamelijke, geestelijke of sociale factoren kunnen de slaap belemmeren. Geregeld is een slaapprobleem echter het gevolg van spanningen of verhoogde alertheid. Bij gebrek aan rust overdag, verwerk je gebeurtenissen pas in bed. Aanhoudende (belemmerende) gedachten kunnen je ook de rust ontnemen die nodig is om te slapen.

 

Slapeloosheid betekent dat je te weinig slaapt of dat de kwaliteit van je slaap niet voldoende is en dat je hier overdag last van hebt in je dagelijks functioneren. Het wordt ook wel chronische insomnie genoemd.
Kenmerken van slapeloosheid zijn: 
 Moeite met inslapen
 Regelmatig wakker worden uit de slaap
 Moeite om ’s nachts weer in te slapen na het wakker worden
 Vroeg wakker worden en dan niet meer kunnen slapen
 Niet voldoende uitgerust zijn na de slaap
 Overmatige slaperigheid en moeheid overdag

Oorzaken en instandhoudende factoren bij slapeloosheid
Er zijn diverse factoren die een slaapprobleem kunnen veroorzaken. Ook is er bepaald gedrag dat tot een slaapprobleem kunnen leiden of het probleem in stand kunnen houden. Voorbeelden zijn:
 Alcohol, drugs, roken of koffie drinken medicijngebruik;
 Het naar bed gaan uitstellen of slapen overdag;
 Ploegendiensten;
 Gebruik van tablet, smartphone of een ander beeldscherm in de avond;
 Sporten laat in de avond;
 Heel veel werk maken van de slaap, dysfunctionele gedachten;
 Onjuiste slaaphygiene;
 Gebrek aan rustmomenten overdag;
 Zorgen, stress, verdriet, eenzaamheid;
 Pijn, jeuk, zwangerschapsklachten, overgangsklachten;
 Kleine kinderen die slecht slapen;
 Omgevingsgeluiden, tinitus.


Vicieuze cirkel
Als slapeloosheid langer voortduurt, ontstaat er een negatieve spiraal. Door vermoeidheid overdag, functioneer je minder goed. Je bent sneller geïrriteerd, minder geconcentreerd en hebt sneller last van angst, depressiviteit of piekergedrag. Spanningen of zorgen lopen hierdoor verder op. Soms ga je erg je best doen om te slapen. Dit werkt averechts. De slapeloosheid blijft zo voortduren en je komt in een vicieuze cirkel terecht die je niet altijd zelf kunt doorbreken.


Wat doet de oefentherapeut?

De oefentherapeut ziet allerlei klachten in de praktijk en niet zelden is er een relatie tussen de slaap en bestaande lichamelijk of mentale problemen. Een effectieve manier om je gedragsmatige slaapprobleem aan te pakken is door onder behandeling te gaan bij een oefentherapeut die geschoold is in behandeling van slapeloosheid.

 

De behandelmethode is gebaseerd op recente wetenschappelijke inzichten en richt zich op het wegnemen van de factoren die de slapeloosheid in stand houden. De slaapoefentherapeut gaat samen met jou aan de slag om de vicieuze cirkel te doorbreken met de cognitieve gedragstherapie, gedegen uitleg over de slaap, praktische tips en oefeningen om zo de balans in je leven weer terug te vinden. De oefentherapeut neemt de gehele 24 uur onder de loep om maatwerk te leveren op jouw specifieke slaapprobleem. Je krijgt weer grip op je slaap, voelt je energieker en kunt zo het goede uit je dag halen!


Waar vind ik een oefentherapeut?

Kijk via de praktijkzoeker op de onderstaande websites voor een overzicht van Slaap-gespecialiseerde oefentherapeuten:
www.slaapoefentherapie.nl/slaaptherapeut (ook voor kinderen met slaapproblemen)
www.slaapslim.nu  (ook voor groepslessen)

Downloaden

 TitelAangepast opGrootte
Folder Slaapoefentherapie9-11-20171,39 MB
Folder Slaapoefentherapie (kind)9-11-20172,61 MB
Folder Slaapoefentherapie (puber)9-11-20172,22 MB
Folder Slaapslim (individuele en groepsbehandeling)9-11-20171,19 MB