Zelfmanagement burger wordt katalysator voor e-health
donderdag 13 november 2014 / Categorieën:
Niet-leden
Er is nog een weg te gaan als het om de implementatie van ehealth-toepassingen gaat. Zo blijkt uit de E-health Convention van Skipr/Emerce op 4 november in Amsterdam. De zorg heeft meer lef nodig en moet aan de slag. “Doen” is het credo.
Schippers deed de aftrap van de conventie. Zij is niet tevreden. Het tempo waarmee ehealth-toepassingen in de zorg worden geïmplementeerd, ligt te laag. De redenen die ze daarvoor noemt, zijn: opschaling van bestaande initiatieven gebeurt nog te weinig, er is een gebrek aan goede businessmodellen en er is angst voor het onbekende. Van de overheid hoeft de zorg niet veel te verwachten. Het moet de zorg zijn die creatief met ehealth aan de slag gaat en zelf voor financiering zorgt, want: ‘Hoe lang accepteren we nog dat overal om ons heen de service verbetert, terwijl in de zorg alles bij het oude blijft? Dat om ons heen diensten goedkoper worden, terwijl de zorg steeds duurder wordt.’ Schipper verwijst naar online-diensten als Uber en Booking.com waar de zorg een voorbeeld aan zou moeten nemen.
‘De revolutie komt niet van de gevestigde orde’. Dat zegt Daan Dohmen, directeur van Focus Cura, op de conventie. Het komt wel voort uit de burger zelf die vertrouwd is met zijn smartphone en de mogelijkheden ervan ziet. Ook als het om gezondheid gaat. Die burger wil op een gegeven moment weten wat bijvoorbeeld zijn cholosterolwaarde, zijn bloeddruk en zijn hartslag zijn en gebruikt daarvoor een app. Een stap verder is dat hij ook zijn medische gegevens van de (huis)arts wil toevoegen. Dohmen is ervan overtuigd. De burger gaat zichzelf managen. ‘We hebben de dokter op zak.’ Misschien dat dit de door Schippers gewenste versnelling in gang zet? -
Lees het hele artikel op www.skipr.nl